Effe Shirley opzoeken!! - Reisverslag uit Chengdu, China van Bram Lier - WaarBenJij.nu Effe Shirley opzoeken!! - Reisverslag uit Chengdu, China van Bram Lier - WaarBenJij.nu

Effe Shirley opzoeken!!

Door: bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

13 Mei 2008 | China, Chengdu

Ja ja, dat is me wat. Heb je mei vakantie, denk je, ga even Shirley opzoeken in China gebeurt er zoeiets. Maar goed, eind goed al goed!!

Maar bij het begin beginnen!!
Shirley is op zuid/oost azie tour en ik kon niet helemaal mee, maar had wel 2 1/2 week vakantie in mei, dus hadden we afgesproken dat we elkaar in Chengdu zouden treffen. Zodoende!

Op het vliegveld aangekomen, geen Shirley!! Wel een man met een bordje met mijn naam erop, altijd makkelijk. Hij bracht mij richting MIX hostel, daar aangekomen, geen Shirley!! Wel de staf die mij vriendelijk verzocht om de taxi te betalen, hmm geen chinees geld, dan maar de wissel truc met dollars, zij betalen en ik dollars als borg!! Nee, Shirley was op haar kamer. Ik naar boven en je raad het al, geen Shirley!! Wel haar spullen!! Dus zal ze wel in de buurt zijn!! Na nog even rond gelopen te hebben kwamen we elkaar dan toch tegen en na zeven weken nog niks veranderd in positieve zin!!Goed om elkaar weer te zien en op naar een volgend avontuur!!

Die avond bij de japanner gegeten, kom je helemaal naar China om bij een japanner te ten, wel lekker, by the way, Chengdu is groot, dat wist ik nog van de vorige keer! Japaner half uur lopen!!En dat was dichtbij!
De volgende dag Leshan, de grootste,althans zittende, Boedha ter wereld!! En hij was inderdaad groot en dat vonden al die duizende chinezen ook!!
Al met al gewoon met de local bus, 10 cent terug gekomen en weer japans? gegeten!!

Dan maar richting Kunming, want ons idee was om zover mogelijk te komen ivm komende feestdagen 1 mei want dan gaan al die chinezen ook reizen en dat zijn er nog al wat. 18 uur met de trein, en de trein dat is altijd leuk, dat deed ons natuurlijk denken aan de transib, een bakje noodles en wat thee!! Een goed boek beetje slapen en voor je het weet ben je in Kunming, gelijk een sleeper( slaapbus) richting Lijang want dan waren we daar al.Een sleeper moet je zien als 20 stapelbedden in een bus met allemaal chinezen die allemaal vergeten waren schone sokken aan te doen, want je gaat natuurlijk niet met je schoenen aan in bed! goed ook weer overleefd. Het boek van 400 blz was inmiddels uit!!

Lijang is een schitterende, beetje toeristisch plaatst, met een wir war van straatjes waar je lekker in kan verdwalen. heerlijk en 's nachts schitterend verlicht!! Daar een hostel gezocht, letterlijk gezocht, we wouden naar Mama's want dat werd ons aanbevolen!! Maar waar zit die ook al weer, even vragen, die kant op zegt U, oh nee de andere kant zegt hij, hmmm. Al met al aangekomen, bleek het een bouwval te zijn, of nee ze had een nieuw hostel.
Gelukt!! Mama's staat bekent om haar gezamelijke maaltijd, die hebben we de volgende dag genomen!! en echt een annraden, allemaal potjes met heerlijk chinees eten. Het mooie van gezamelijk, goedkoop, 1 euro pp,eten is dat je nog eens iemand tegen komt. Zodoende 3 engelsen een nederlands paar, 2 zweden, 2 canadezenen nog wat japaners en wij.
De volgende dag hebben we besloten om gezamelijk fietsen te huren en richting een oud dorpje te rijden. En bleek dat nou net het dorpje te zijn van werelds beroemdst kruidendokter dr Ho. Hij heeft ons wel drie keer verteld waarom hij so famous was. Goed naar wat kruiden van hem gekocht te hebben, eentje voor de bloedsomloop?? en een voor mijn rug hebben we hem hartelijk bedankt en zijn weer terug gereden.De volgende dag een busje gehuurd richting Tiger Leaping Gorge. Een van de diepste gorges(canyon) van de wereld. Hier twee dagen redelijk afgezien, 't was redelijk steil, maar zeer zeker de moeite waard!!

Na deze twee daagse trek hadden we besloten om richting Shangri La te gaan. De groep was inmiddels gekrompen en we waren nu nog slechts met 6 , maar de volgende dag alweer met 8, iedereen doet zo'n beetje de zelfde route, wel zo gezellig! Dichte bij Tibet konden we niet komen en je zag ook dat er veel tibetaanse invloeden waren, de volgende dag hadden we rebgen, dus besloten we maar een oud tibetaans klooster te bezoeken. Het deed me inderdaad denken aan Tibet, schitterende lokatie en alles bedekt met goud!!
Die avond met z'n allen gegeten en laat er nou net aan de andere tafel een hoge pief zitten die ons allemaal, we waren inmiddels met 9, gratis bier gaf en de hele tijd met ons wou toosten, tashi deleh!!!Na wat heen en weer gezing, gelachen en nog meer getoost. Vond hij het na zo'n twee uur wel genoeg, we konden hem altijd bellen als we hem nodig hadden!!
Dan maar weer wat fietsen huren op zoek naar een meer, Napa lake, een kleine heuvel op zo'n 3600 meter dat valt niet mee en al die toeterende vrachtauto's ook niet!! Maar zonder de weg te vragen, je bent reisleider geweest of niet, kwamen we toch aan bij een bijna opgedroogd meer, wederom, komt het allemaal dicht bij Tibet!! Toch nog even langs het klooster gereden want het weer was nu wel mooi!!

De volgende dag op weg na Dali mijn een na laatste tussenstop, en laat nou net die dag Shir jarig zijn, van mij had ze al een point it boekje gekregen en een woordenboekje hoe red ik me in z/o azie!!
Joost en Care hebben Shir nog verrast met wat cakejes voor in de bus!!Had ze na mijn gezing toch nog een beetje een verjaardags gevoel.Dali zat wederom vol met toeristen stalletjes, net zo als Lijang en Shangri la, ach het went wel, ze vallen je niet echt lastig!!We zijn hier 3 dagen gebleven, een dag stadje, een dag fietsen een dag wandelen in de bergen.
De stad zelf heb je zo gezien, dan maar een beetje relaxen, is ook wel eens lekker het is tenslotte vakantie!! Biertje er bij, lekker op het terras!! we waren intussen nog maar met 5, het nederlands stel wij en een zweedse.
het dagje fietsen hebben we met z'n vieren gedaan, weer een belevenis op zich. Uitgenodigd worden voor de lunch, een soort boeren lunch, vet aan de chineze whiskey, effe atten en nog een keer en nog een keer, wat was dat spul goor, tja dames dan had je maar man moeten worden. Dachten we weer rustig verder te kunnen fietsen, enigszins beschonken, werden we 500 meter verderop uitgenodigd om te helpen rijstplantjes te planten, tweevingers drie plantjes per keer, heerlijk in de blubber , een met de natuur, lekker gebukt, best wel moeilijk, respect. er werd wel veel gecorrigeerd!! Echt een topervaring!!'s Avonds nog even chinees schaken geleerd, ik heb ook een bord gekocht dus wie wil!!??
De volgende dag nog even lekker gewandeld in de bergen, heerlijk met de kabelbaan naar boven en over een geplaveide weg al lopend van het ene uitzicht naar het andere uitzicht. wederom schitterend!! Tja dan zit het er alweer bijna op, nog even naar Kunming, ik had alvast een vliegticket geboekt Kunming- Chengdu net zo makkelijk!!Busreisje naar Kunming nog een uurtje vast gestaan, ook hier kennen ze het fileprobleem.
's Avonds nog lekker met Joost en Care gegeten in zo'n straat tentje, ach voor 1 euro pp, echt heerlijk en veel!! Nog een dagje door de wolkenkrabers gelopen op zoek naar die ene markt, voor de rest niet veel te beleven. De volgende ochtend afscheid genomen van Shir, tja er moet er een werken en dit keer ben ik dat!! zZj gaat nog verder Laos en Cambodja en misschien nog een stukje Thailand!! Het is je gegund!!
Toen dacht ik oke een dagje vliegen dat mag geen probleem opleveren, taxi naar de luchthaven, geen probleem, gelukkig die vlucht die gecanceld was dat was niet de mijne al scheelde dat maar twee cijfers , toch even zweten. En zowaar in Chengdu aangekomen, wel grappig als enige buitenlander in een vliegtuig vol chinezen, ze kijken je dan wel aan!!Ach gewoon nederlands praten, dat is voor hun chinees!!En de klm vlucht had ook geen vertraging, nog even mijn laatste geld opmaken, flesje whiskey, souvenirtje, en het was alweer tijd om in te checken. Zitten we in het vliegtuig, alle veiligheid filmpjes waren al geweest de captain had al gezegd, cabin crewe take your seats, maar we gingen maar niet. Wel ging het vliegtuig een beetje heen en weer. Van voor naar achter van links naar rechts,dacht ik nog. Niet wetende dat er 100 km verderop een aardbeving geweest was van 7,8 op de schaal van Righter. Tja heb je dan geluk, jij zit veilig in het vliegtuig, of heb je dan pech, 5 minuten klater en we hadden gevlogen!!Via sms het thuisfront op de hoogte gesteld!!Alles was goed moesten alleen nog even wachten tot we mochten vertrekken!!
Al met al 8 uur later en 3 films, zijn we toch vertrokken richting Helsinki, want de captain en zijn crew kwamen over hun toegestane uren heen, daar stond een nieuwe bemanning en die heeft ons veilig naar Amsterdam gebracht.Dus ipv van aankomsttijd 7 uur 's avonds is het nu 7 uur 's ochtends geworden. Toch maar even het werk geinformeerd dat het een dagje later wordt!!
Wederom weer een groot avontuur!!Zeer zeker genoten van dit stukje China, ook om Shir weer te zien en op naar het volgende avontuur. Ben benieuwd wat Midden America brengt!!
Tashi Deleh
Bram

• 14 Mei 2008 - 11:08

Ieke:

Leuk leuk leuk
    Krijg ook weer zin om te reizen!

welkom terug in het warme nederland,

Ieke