mozaiek, mozaiek en nog eens mozaiek - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Bram Lier - WaarBenJij.nu mozaiek, mozaiek en nog eens mozaiek - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Bram Lier - WaarBenJij.nu

mozaiek, mozaiek en nog eens mozaiek

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

25 Juli 2009 | Oezbekistan, Buchara

Zoals de titel al zegt, dit moet je gezien hebben, alleen maar medressa's, minaretten, moskeeen en mausoleums vol met mozaieken, de een nog groter en mooier dan de ander. Je waant je echt in een andere wereld. En dat ben je natuurlijk ook.
Even bij het begin beginnen, ashgabat hoofdstad van Turkmenistan, vol met pracht en praal vooral gericht op de leider der leiders oftewel Turkmenbashi. Je ziet hem echt overal , dan weer een potret dan weer een standbeeld en niet gewoon een standbeeld maar een gouden standbeeld! En niet een gewoon op een plein maar in een park vol met watervallen bronzen standbeelden en vol met marmer en in het midden dan een gouden standbeeld van meneer Turkmenbashi himself!! De eerste president van Turkmenistan. Hij heeft zelfs een standbeeld die met de zon mee draait waarbij hij natuurlijk in het goud hoog boven de stad uittorent op een soort skytower met open armen alsof hij de zon en verwelkomt!!
Laten we het maar overdreven communistisch noemen.
In Turkmenistan zijn we drie dagen gebleven en op weg gegaan naar de overblijfselen van de zijde route beginnend in Komye Urgench, via Khiva, een klein ommuurd stadje vol met minaretten, medressa's en mausoleums. geweldig!! . Maar niet zo overweldigend als hier in Buchara. de foto's gaan er zeker komen. Nu op weg naar Samarkand wat met zijn registan het hoogte punt van de reis moet worden. Ik ben benieuwd!!
Oh ja het is hier wel een beetje warm, zo'n 40/50 graden, maar gelukkig vrij droge warmte dus lijkt maar 35 graden ha ha!!
Tot de volgende week, ik heb nog twee weken voor de boeg, met nog meer verhalen over mozaieken en week drie dan hopelijk ook wat verhalen over de natuur van Kirgizistan!!

groeten van, een koude douche is best wel lekker, Bram

• 25 Juli 2009 - 12:36

Tjoepie:

Klinkt goed!
    Veel plezier nog met je REIS.
    Als je terug bent zijn wij nog ergens in Kroatië.

groetje, j

• 25 Juli 2009 - 15:51

Ieke:

Hoi Bram! Klinkt mooi, wel warm zeg, ben benieuwd naar de foto's. Hier in amsterdam alles goed. Gisteren naar Nijmegen geweest om de vierdaagse gangers aan te moedigen en natuurlijk te feesten...
    Met je huisje gaat denk ik alles goed. Hoor geen vreemde verhalen :).
    Veel plezier nog!

xxx

• 25 Juli 2009 - 15:55

Sonsito :

wat leuk man;
    ik wil graag deze foto's bekijken man.
    Grappig dat je schrijft dat het overdreven communistisch is.
    tc en tot volgende week dan;
    Sonsito

• 25 Juli 2009 - 18:18

Marc:

He die Bram,

dat doe je weer lekker... genieten van het schoons. Ben heel benieuwd naar je foto's.. met welke organisatie reis je?

• 29 Juli 2009 - 09:42

Bert:

Hoi Bram,
    Even een paar dagen thuis en dan weer "on tour". Heel gezellig alles weer te lezen. We houden jullie in de gaten! Neem snel een koude douche (aanwezig?) en geniet ervan.
    Ellen en Bert