De laatste mozaieken - Reisverslag uit Shymkent, Kazachstan van Bram Lier - WaarBenJij.nu De laatste mozaieken - Reisverslag uit Shymkent, Kazachstan van Bram Lier - WaarBenJij.nu

De laatste mozaieken

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

01 Augustus 2009 | Kazachstan, Shymkent

Tja, wat kan ik zeggen!!
Naar twee weken mozaieken begint het wel normaal te worden!!Naar jullie verlaten te hebben in Buchara zijn we doorgereden naar Samarkand met zijn wereld beroemde registan plein, Drie medressa's bij elkaar de een nog mooier dan de ander en eigenlijk niet goed op de foto te zetten zo groot. Echt overweldigend was het niet, waarschijnlijk omdat we al zoveel moois hadden gezien. Het begint een beetje op elkaar te lijken!! Maar toch de moeite waard!! jammer dat ze een gigantisch podium in het midden hadden gebouwd voor een of andere show ergens eind augustus. Wel grappig om al die meiden te zien oefenen en nog een keer en nog een keer!!
Wat verder zeer de moeite waard was, waren de mausoleums/tombes van Shahr-i Zindah, een belangrijk pelgrimsoord! Een complex van stille tombes met schitterend tegelwerk, de ene tombe nog mooie dan de andere. Met als hoogtepunt de tombe van "de nicht" van de profeet Mohammed die de islam in deze regio intoduceerde!
In de andere Tombes lagen de familie en geliefden van Timur Lenk , de Oezbeek der Oezbeken. Timur Lenk is de vader des vaderlands. We zijn nog langs zijn geboorteplaats gereden waar ze een gigantisch standbeeld van hem hebben neergezet. Zijn Tombe ergens anders in Samarkand viel qua grote wel mee, van binnen was het een en al goud!!
Naar nog wat op een bazaar gelopen te hebben zijn we richting Tashkent gereden, dan moet je wel eerst de grens over en dat duurt natuurlijk even. Zeker als je met een groep reist. Dit keer koning aap met 15 deelnemers. Wel grappig die bureaucratie, stempeltje hier fototje daar, formuliertje zo, formuliertje zus, wachten, wachten, wachten en ......wachten! Met zijn allen door een deur dat gaat een beetje lastig zeker als ze ook van de andere kant mensen komen. Maar ook dit hebben we weer gehad. gewoon rustig blijven en wat grapjes maken.
Tashkent was niet al te boeiend, nog een beetje met de metro gereden, beetje te vergelijken met Moskou, ook van die oude atoomkelders van binnen mooi communistisch gedecoreerd.En naar weer drie kwart dag reizen zijn we nu aangekomen in Shymkent een troosteloos stadje in Kazachstan,Vandaag nog een excursie gedaan naar de heiligste plek van Kazachstan de plaats Turkistan waar een sufi geleerde ligt begraven slechts 178 km van Shymkent, 178 km heen en 178 km terug, ach ja wat hadden we hier anders moeten doen, bier drinken?!! Ja misschien maar bier drinken want volgens de Lonely Planet staat dit stadje bekend om zijn bier. Dus laat ik dat dan maar gaan doen! Want morgen is het al weer vroeg dag, want we vertekken alweer om zeven uur richting Kirgizie of Kirgizistan zoals ze het hier noemen!!En zoals veel dingen, kan ik over deze tijd niet onderhandelen ha ha.
Ik zal zeggen......

Nastrovja!!Proost en Skoll!!

tot volgende week met hopelijk wat schitterende natuur verhalen!

Dorstige Bram

• 01 Augustus 2009 - 12:26

Carmi:

Hey Bram,

Het klinkt allemaal een beetje abracadabra voor me...
    Vertel eens iets over je reisgenootjes ;-)

• 01 Augustus 2009 - 12:39

Floor: